PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z PUH Rajbud Sp. z.o.o. z siedzibą w Szymbarku na budowę nowego przystanku w trasie tzw. bajpasa kartuskiego. Dodatkowe miejsce zatrzymań pociągów powstanie w Otominie, na linii Pruszcz Gdański - Łeba (nr 229), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Jak podkreśla PKP lokalizacja w sąsiedztwie tutejszego przejazdu kolejego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta czy Żukowa i Kartuz.
- Przystanek w Otominie poprawi dostęp do kolei na trasie realizowanego przez PKP PLK tzw. bajpasu kartuskiego - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.
W ramach inwestycji powstać ma jednokrawędziowy peron, oświetlony i wyposażony w wiatę oraz ławki. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano też pochylnię, a obok przystanku przygotowane zostaną stojaki na rowery.
Wartość inwestycji to 1,2 mln zł. PUH Rajbud zajmie się zarówno budową, jak i przygotuje wcześniej dokumentacje projektową. Całość ma być zakończona w IV kwartale 2022 r.
O budowę zabiegali mieszkańcy i samorząd
Warto w tym miejscu przypomnieć, iż powstanie przystanku w Otominie nie było uwzględnione w pierwotnym projekcie budowy kartuskiego bajpasu. Zaniepokojeni tym faktem mieszkańcy i samorządowcy z gminy Żukowo apelowali do władz PKP PLK o jego dodanie.
- Gmina Żukowo, z uwagi na swoje położenie w sąsiedztwie metropolii trójmiejskiej, już teraz stała się miejscem bardzo wysokiej presji inwestycyjnej. Są to inwestycje zarówno związane z mieszkalnictwem, jak i dla prowadzenia działalności gospodarczej, usługowej, przemysłowej i logistycznej. Mamy nadzieję, że duża skala prowadzonych inwestycji przez PKP PLK S.A. pozwoli również dostrzec potrzeby lokalnych społeczności. Dlatego apelujemy o aprobatę i zrozumienie dla zgłoszonego wniosku - podkreślały żukowskie władze w jednogłośnie przyjętym przez radnych apelu z zeszłego roku.
Nadzieja pojawiła się w połowie tego roku, kiedy to Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło listy podstawową i rezerwową „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Otomino pojawiło się w tej pierwszej.
Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Obecnie Otomino to jedna z 7 lokalizacji na Pomorzu, jakie znalazły się na liście podstawowej.
Wyczekiwana trasa
Sam bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz). Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
- Sam bajpas kartuski jest takim ciekawym rozwiązaniem, które umożliwi zachowanie połączeń kolejowych podczas elektryfikacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny - wyjaśnia Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Inwestycja będzie się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej; to właśnie w tym ciągu powstanie przystanek Otomino) oraz budowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk). W ramach zadania przebudowane zostaną też m.in. perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. Zakończenie prac planowane jest w styczniu 2023 r.
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?