Telemedycyna nie tylko na czas pandemii

Artykuł sponsorowany Comarch S.A
Do czasu wybuchu pandemii koronawirusa niewielu pacjentów w Polsce miało styczność z telemedycyną. Dziś termin ten większość z nas kojarzy z rozmową telefoniczną z lekarzem danej specjalizacji. Jednak telemedycyna to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje wiele obszarów opieki zdrowotnej, między innymi diagnostykę, profilaktykę, czy rehabilitację. A wszystkie te dziedziny wspierane są przez nowe technologie.

Od czasu pandemii koronawirusa wielu z nas miało już styczność z telemedycyną. Ta forma świadczenia usług medycznych, która obecnie wymuszona jest przez groźną sytuację epidemiczną, świetnie sprawdzi się również w spokojniejszych czasach. Jest wiele sytuacji, w których osobisty kontakt z lekarzem nie jest konieczny. Niegroźne infekcje wymagające jedynie przepisania działających objawowo specyfików, konieczność uzyskania skierowania do lekarza specjalisty na rehabilitację, czy wystawienie recepty na lekarstwa przyjmowane w chorobach przewlekłych to tylko kilka przykładów, w których z powodzeniem możemy skorzystać z porady zdalnej, ponieważ cała nasza interakcja z lekarzem polega wówczas na dostarczeniu danych oraz następnie wprowadzeniu przez niego odpowiedniego zlecenia do systemu.

Telemedycyna to bardzo szerokie pojęcie obejmujące wiele specjalizacji medycznych, profilaktykę, diagnostykę, usługi opiekuńcze czy rehabilitację. W definicji telemedycyny mieszczą się również rozwiązania administracyjne, organizacyjne, czy logistyczne, które zawierają w sobie element nowych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych.

E-recepta, dzięki której możemy odebrać przepisane leki w każdej aptece po podaniu kodu otrzymanego na nasz telefon, elektroniczne zwolnienie lekarskie czy e-skierowanie to również usługi z obszaru telemedycyny. W uproszczeniu: o telemedycynie możemy mówić zawsze wtedy, gdy nowe technologie pośredniczą w wymianie informacji między pacjentem, a osobą świadczącą usługi medyczne, czyli na przykład lekarzem, ratownikiem, pielęgniarką, diagnostą czy farmaceutą.

Wyjątkowo prężnie rozwijającą się gałęzią telemedycyny jest zdalna opieka senioralna. W przypadku osób, które wymagają dodatkowego wsparcia w opiece nad nimi, rozwiązania technologiczne, jakie oferuje telemedycyna, są istotną pomocą dla pacjenta, a także dla osoby odpowiedzialnej za jego zdrowie i bezpieczeństwo. Z jednej strony odciążają bowiem opiekunów, z drugiej pomagają skrócić czas reakcji, jeżeli niezbędna jest interwencja lekarza, czy zespołu ratownictwa medycznego. Jednym z takich rozwiązań jest kompleksowy system zdalnej teleopieki, który na rynek wprowadził polski gigant technologiczny, firma Comarch. Zdalny zestaw opiekuńczy składa się z urządzenia monitorującego Comarch WristBand, dostępnego w formie opaski na nadgarstek lub breloka, który można nosić w kieszeni, na szyi, czy w torebce oraz z aplikacji Comarch CareMate.

Aplikacja jest nieodpłatna i dostępna dla wiodących systemów operacyjnych. Urządzenie jest proste w obsłudze, lekkie i wytrzymałe. Wyposażone jest jedynie w trzy przyciski, służące odpowiednio do odtwarzania komunikatów głosowych, nawiązywania połączeń z przypisanym numerem, na przykład członka rodziny, czy opiekuna oraz do wezwania pomocy ratowników z Centrum Zdalnej Opieki Medycznej Comarch. Ta ostatnia opcja dostępna jest dla użytkowników rozszerzonej wersji usługi. Opaska umożliwia odbieranie i nawiązywanie połączeń głosowych, ponieważ wyposażona jest w kartę SIM, dzięki czemu urządzenie jest niezależne.

Comarch WristBand wykonuje orientacyjne pomiary tętna użytkownika, namierza jego lokalizację, informuje o niskim poziomie naładowania baterii oraz o tym, czy zostało w ogóle uruchomione. Informacje te może odczytać opiekun użytkownika, właśnie dzięki zainstalowanej na smartfonie czy tablecie aplikacji.

W przypadku braku kontaktu z użytkownikiem opaski, zaniepokojony opiekun może wezwać pomoc do poszkodowanego, dzięki temu, że zna jego lokalizację. W nagłej sytuacji, w której konieczna jest błyskawiczna interwencja służb medycznych funkcja ta może uratować zdrowie, a nawet życie.

Usługę zdalnej opieki zakupić można za pomocą sklepu internetowego: https://caremate.comarch-esklep.pl/

Aplikacja CareMate:
Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.iot.caremate
App Store: https://apps.apple.com/pl/app/caremate/id1450787539?l=pl"

Bądź na bieżąco – obserwuj Comarch na:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Telemedycyna nie tylko na czas pandemii - Gazeta Krakowska

Wróć na lubartow.naszemiasto.pl Nasze Miasto